Saal Digital fotoboek review [Dutch]

Even terug kwam ik via Instagram het account van Saal Digital tegen. En wéér werd het idee om een keer een fotoboek te maken onder mijn neus geduwd.

Al jaren loop ik met de gedachte een keer een fotoboek te maken. Het liefste met één thema, maar wat? De afgelopen jaren heb ik hele diverse onderwerpen gefotografeerd, met name het laatste jaar. Vandaar dat ik die diversiteit een keer wou vast leggen in een boek. Allemaal geweldige dingen die ik meegemaakt heb, alsof het voor mij dagelijkse kost is. Nou ja, eigenlijk is dat het gelukkig ook. Vandaar mijn éérste fotoboek “Just another weekend”.

Hier een review van het boek, bij Saal Digital.

4s5a5853

Aanleveren

First things first. Even contact met ze gehad, wat vragen gesteld en binnen een dag antwoord gehad. Wanneer je een boek gaat maken kun je dit op twee manieren doen. Óf je eigen designs maken in software als InDesign, Photoshop, QuarkXPress of met hun eigen simpele editor. In plaats van zelf aan de slag te gaan ging ik eens als reguliere klant te werk. Ik downloadde de software van Saal Digital om toch eens te kijken hoe simpel dat nou was. Maar al vaak heb je met dit soort programma’s dat de simpelheid ook limitaties met zich mee brengt. Dat viel echter ontzettend mee.

De Saal Digital fotoboeksoftware

De software is vrij simpel maar behoorlijk doeltreffend. Er zitten wat standaard sjablonen in maar je kunt zelf ook aan de slag. Al snel had ik een strak design bedacht, de juiste lettertypes gekozen en vier combinaties gemaakt. Liggende foto’s, staande foto’s en een combinatie van de twee. Deze vier varianten heb ik opgeslagen als een template waardoor ik per pagina kon bekijken wat voor foto’s ik ging plaatsen. Twee liggende? Mooi, dan selecteerde ik dát template en voegde ik de foto’s toe.

Vervolgens had ik drie tekstvelden. Eentje voor een titel, een beschrijvende tekst en onderaan de pagina tot welke reeks de foto behoorde. Bijvoorbeeld “Nürburgring VLN event 2016” of “Classified Roadtrip”.

4s5a5864

Het maken van het boek

Dit is serieus leuk werk. De foto’s worden automatisch bijgesneden zodat ze netjes passen, maar je kunt ze uiteraard ook zo passend mogelijk maken. Zelf heb ik voor een 30X30 formaat gekozen zodat ze naast de foto altijd een strook over houden voor de tekst. Daarnaast is dat het makkelijkste als je zowel horizontale evenals verticale foto’s hebt.

Wat wel goed is om te weten, is dat ik met enorme foto’s werkte van wel 51 megapixel. Deze waren rond de 20mb per stuk als JPG. Dit moest ook wel JPG zijn, want TIFF pakt de editor niet. Dat is verder niet erg, want als je ze op hoge kwaliteit opslaat zal je hier nooit wat van zien.

Het importeren van de foto’s gaat onwijs snel. En ook het werken met de foto’s en het browsen door het project ging zonder ook maar enige slag of stoot. Het enige waar ik lang over heb gedaan is de teksten controleren. Want stel je voor dat er in je mooie boek een spelfout zit… maar na een aantal avondjes álles her her herlezen te hebben kon hij eindelijk de deur uit… Hoe zou hij met foto’s van 51 megapixel om gaan?

Bestellen

Helemaal klaar, en bestellen maar. 72 pagina’s aan foto’s op extreme kwaliteit. Ik heb een vrij snelle verbinding maar duurde toch even. Is dat slecht? Nee zeker niet! Het had me zorgen gebaard wanneer dit snel ging. Dit betekend dat de foto’s namelijk op hoge kwaliteit verstuurd worden naar onze vrienden van Saal Digital. En dan wordt het wachten. Lang wachten? Nee dat valt reuze mee. Je krijgt netjes updates wanneer ze er mee begonnen zijn, aan het boek gewerkt hebben, hem klaar hebben en hij bij de verzender ligt. En vanaf dat moment kan het niet snel genoeg gaan.

4s5a5877

Eindelijk, daar is het boek

Daar is hij dan, de kartonnen doos met daar in het boek. Deze komt netjes in verschillende lagen. Hij zit in eerste instantie in een luchtdichte plastic hoes om vocht tegen te gaan. Daarin zit een foam-hoes om stoten op te vangen. Deze hoes gebruik ik nu nog steeds wanneer ik het boek in mijn tas naar potentiële klanten mee neem. Ontzettend handig! En dan eindelijk, het boek.

Eerste indruk

Wauw. Echt amazed. Ik had een hoge verwachting maar dit is echt onwijs gaaf. Ik ben voor een matte cover gegaan want gewoon zo ontzettend professioneel over komt. Iedereen aan wie ik mijn boek heb laten zien begint daar al over. “Wat een mooie kaft, heel strak die matte afwerking!” krijg ik vaak te horen. En dan sla je het boek open. In mijn geval 72 pagina’s aan extreem haarscherpe foto’s op prachtig dik glanspapier.

4s5a5883

Kwaliteit van de foto’s

Om de kwaliteit van de foto’s goed te kunnen beoordelen heb ik een breed scala aan stijlen gekozen. Ik heb een groot aantal foto’s gekozen met een sterk contrast, sterk gebruik van diep zwart, gesatureerde kleuren, semi-gesatureerde kleuren (pastelkleuren) en een aantal zwart-wit foto’s met een mooi balans tussen zwart, wit en zacht overlopende grijswaarden hier tussen.

Scherpte en details

De foto’s zijn echt extreem scherp. Met het blote oog is het mij niet gelukt om pixels of jpeg compressie te vinden. De scherpte zit er perfect in.

Kleuren en witbalans

Maar niet alleen de scherpte zit dik in orde. Ook de kleuren spatten er uit. Ik heb het boek een aantal keer naast mijn nieuwe, en gekalibreerde 4K scherm gehouden maar kon eigenlijk geen verschil zien. De kleuren komen prachtig overeen met hoe ik ze in Photoshop echt tot in de detail ingesteld heb. De witbalans is identiek, en dat is echt uniek te noemen.

Zwart wit

Naast de sterk gesatureerde foto’s heb ik ook een aantal zwart wit foto’s gekozen. De foto van de watertoren heeft een paar grote contrasten, maar ook zeker een aantal grijze verlopen. Hier was niets raars te zien en dit is prachtig geprint. Ook de foto van de meeuw met een diep-zwarte achtergrond is indrukwekkend. Zeker gezien er op de andere pagina een foto van Utah beach staat welke juist weer hele heldere kleuren heeft. De foto’s komen er écht uit zoals ik ze bedoeld had.

4s5a5868

Kwaliteit van het materiaal

Het boek is zeer stevig gemaakt. De kaft is mooi hard en degelijk. Met een zwarte kleur zie je wel aan de buitenkant een héle kleine vouw komen. Maar als er tientallen keren in gekeken wordt is dat niet meer dan normaal met een zwarte kaft. Ook de pagina’s zelf zijn stevig en dik. Het papier is van prachtig glansfotopapier. De glans zit er lekker in wat een fijne foto-feel geeft.

4s5a5858

Kortom

Eerlijk is eerlijk, ik ben onder de indruk van het werk van Saal Digital. De service, het proces maar vooral ook het eindproduct zijn echt geweldig te noemen. Ik heb het boek al een aantal keer naar werk meegenomen, familie en potentiële klanten. De reacties waren unaniem zéér lovend met allemaal de vraag waar ik het boek heb laten maken. De mooiste reactie was waarschijnlijk van een collega. “Waar heb je dit boek gekocht?”. Iets daarna kwam ze er achter dat het míjn boek was. Dat bracht me toch wel een enorme smile op m’n gezicht de rest van de dag.

Op naar de volgende.

Met dank aan Saal Digital! Maar dat was wel al duidelijk.
Web:  Saal-digital.nl